PrawoŚwiadectwo energetyczne mieszkania - kiedy musisz go mieć?

Świadectwo energetyczne mieszkania – kiedy musisz go mieć?

Powiązane artykuły:

Od końca kwietnia 2023 roku zaczęła obowiązywać nowa ustawa o charakterystyce energetycznej budynków, która nakłada obowiązek posiadania świadectwa charakterystyki energetycznej nie tylko na właścicieli budynków mieszkalnych, ale również na właścicieli mieszkań w bloku. Sprawdźmy, kiedy taki dokument będzie potrzebny i jakie są koszty jego sporządzenia.

Świadectwo charakterystyki energetycznej – co to jest?

Świadectwo energetyczne budynku lub lokalu to dokument, który określa wartość rocznego zapotrzebowania na nieodnawialną energię pierwotną i energię końcową dla budynku lub lokalu, który się w nim znajduje. Wartość niezbędnej energii podawana jest w kWh/m2./rok.

Wprowadzenie obowiązku posiadania świadectw charakterystyki energetycznej wynika wprost z przepisów europejskich. Celem ich wprowadzenia jest zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat energochłonności budynków oraz zachęta do wprowadzenia rozwiązań pozwalających na zmniejszenie zużycia energii m.in. poprzez stosowanie rozwiązań energooszczędnych uzupełnionych odnawialnymi źródłami energii.

Dokument ten jest sporządzany w wersji papierowej lub elektronicznej, ale niezależnie od formy musi być opatrzony numerem nadanym w centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków. Gdy świadectwo energetyczne jest sporządzone w wersji papierowej, to musi być opatrzone podpisem osoby uprawnionej, a jeśli przekazywana jest wersja elektroniczna, to musi być ono podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym osoby uprawnionej.

Świadectwo energetyczne – kiedy jest potrzebne?

Zgodnie z aktualnymi przepisami świadectwo charakterystyki energetycznej budynków jest wymagane w następujących sytuacjach:

  1. Świadectwo energetyczne budynku musi zostać dołączone do zawiadomienia o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub wniosku o pozwolenie na użytkowanie. Wyjątkiem są domy o zabudowie do 70m2 do własnych celów mieszkaniowych.
  2. Świadectwo charakterystyki energetycznej trzeba przekazać nabywcy lub najemcy, jeśli budynek, część budynku lub lokal będzie sprzedawany lub wynajmowany. Wymóg przekazania świadectwa energetycznego budynku dotyczy zarówno sprzedaży nieruchomości stanowiącej odrębną własność, jak i spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Poza wyżej wymienionymi sytuacjami świadectwo charakterystyki energetycznej musi zostać umieszczone w widocznymi miejscu w następujących budynkach:

  • o powierzchni użytkowej powyżej 250 m2 zajmowanych przez organy wymiaru sprawiedliwości, prokuraturę oraz organy administracji publicznej i w których dokonywana jest obsługa interesantów,
  • o powierzchni użytkowej przekraczającej 500 m2, w którym są świadczone usługi dla ludności (o ile świadectwo jest już sporządzone).

Przy sprzedaży budynku lub mieszkania, fakt przekazania świadectwa charakterystyki energetycznej jest wpisywany do aktu notarialnego. Natomiast w przypadku najmu warto fakt przekazania kserokopii świadectwa energetycznego wpisać w umowę najmu. Co ważne, nabywca i najemca nie mogą się zrzec otrzymania świadectwa energetycznego.

Świadectwo energetyczne – jak zlecić?

Świadectwa charakterystyki energetycznej budynków mogą wystawiać jedynie osoby posiadającej odpowiednie uprawnienia i będące wpisane na listę Ministerstwa Rozwoju i Technologii. Zgodnie z posiadanymi uprawnieniami może ona wykonać świadectwo charakterystyki energetycznej budynku lub lokalu na zlecenie właściciela, inwestora, osoby posiadającej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a w przypadku najmu również osoby posiadającej spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu.

Jeśli przedmiotem sprzedaży lub najmu jest cały budynek, to należy sporządzić świadectwo energetyczne dla całego budynku. Jeśli przedmiotem sprzedaży lub najmu jest pojedynczy lokal lub część budynku, to należy przygotować świadectwo energetyczne dla lokalu lub części budynku. W sytuacji, w której istnieje już świadectwo energetyczne budynku, a potrzebne jest świadectwo energetyczne dla pojedynczego lokalu, to można się zwrócić do administracji osiedla, by zarządca budynku udostępnił dokumentację pozwalającą na przygotowanie świadectwa charakterystyki energetycznej dla lokalu.

Ile kosztuje świadectwo energetyczne?

Wysokość opłaty za sporządzenie świadectwa charakterystyki energetycznej zależy od jego wielkości, stopnia skomplikowania, położenia czy przeznaczenia. Należy liczyć się jednak z tym, że będzie to wydatek co najmniej kilkuset złotych, który obciąży właścicieli sprzedawanych i wynajmowanych lokali mieszkalnych. Nie warto jednak unikać jego sporządzenia, gdyż za brak świadectwa energetycznego grożą kary grzywny od 20 do 5000zł.

Świadectwo energetyczne jest ważne przez 10 lat od jego sporządzenia. Dokumenty przygotowane przed wejściem w życie ustawy (28 kwietnia 2023) zachowują ważność na okres, na jaki zostały sporządzone. Wyjątkiem są sytuacje, w których zostały przeprowadzone prace budowlane i instalacyjne mające wpływ na zużycie energii. Do takich zmian należą m.in. ocieplenie budynku, zmiana sposobu ogrzewania, wykonanie instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii.


Pomocne materiały:

Rate this post
spot_img
spot_img

Polecamy: