PrawoCentralna Ewidencja Emisyjności Budynków - najważniejsze informacje

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – najważniejsze informacje

Powiązane artykuły:

W ostatnich latach coraz więcej mówi się o walce ze smogiem i sposobach na bardziej efektywne wykorzystanie źródeł energii. Powstają rozmaite programy wspierające wymianę pieców oraz dotacje na wykorzystanie odnawialnych źródeł energii. Kolejnym krokiem w kierunku poprawy jakości powietrza jest stworzenie Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków. Zobaczmy, czym ona jest, jakie obowiązki nakłada na właścicieli domów oraz gdzie i w jakich terminach należy wypełnić stosowne dokumenty.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – co to jest?

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków to rejestr ogólnopolski, który prowadzi Główny Urząd Nadzoru Budowlanego. Znajdą się w nim informacje na temat źródeł ciepła stosowanego w budynkach. Celem jej istnienia jest zebranie informacji na temat stanu wszystkich budynków w Polsce, które mają posłużyć do stworzenia spójnej strategii walki z tzw. niską emisją, będącego głównym winowajcą zanieczyszczenia powietrza w Polsce.

Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków – kogo dotyczy?

Obowiązek wypełnienia CEEB dotyczy:

  • właścicieli budynków jednorodzinnych,
  • zarządców budynków wielorodzinnych,
  • właściciele lokali handlowo-usługowych. 

Wszystkie wyżej wymienione osoby muszą wypełnić deklarację w ciągu 12 miesięcy od dnia udostępnienia systemu czyli od 1 lipca 2021 r., jeśli dotyczy ona budynków już istniejących. Natomiast właściciele budynków oddawanych do użytku na spełnienie tego obowiązku mają 14 dni.

Warto wiedzieć, że deklaracja dotyczy budynku, w związku z czym w przypadku budynków, które mają więcej niż jednego właściciela, wystarczy deklaracja wypełniona i złożona przez jednego z nich.

Warto również pamiętać, że w przypadku mieszkania w budynku wielorodzinnym wyposażonego w indywidualne źródło ciepła, np. kominek, obowiązek wypełniania deklaracji dotyczy również właścicieli tego mieszkania.

Wątpliwości dotyczące Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków pojawiają się również w kontekście nieruchomości, które mają nieuregulowany status prawny, gdyż np. właściciele nie żyją, a postępowanie spadkowe nie zostało jeszcze przeprowadzone. W tym przypadku obowiązek wypełnienia deklaracji CEEB powstaje dopiero wtedy, gdy status prawny zostanie uregulowany i będzie można jasno wskazać właściciela.

Należy również pamiętać, że Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków jest rejestrem centralnym i niezależnym od ewidencji źródeł ciepła prowadzonym przez niektóre gminy. Jednym słowem, nawet jeśli Twoja gmina w ostatnim czasie przygotowała własny rejestr źródeł ciepła i już dostarczyłeś jej informacji na ten temat, to i tak od 1 lipca 2021 r. masz obowiązek wypełnienia deklaracji w ramach Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków CEEB.

W jaki sposób wypełnić deklarację CEEB?

Deklarację CEEB można wypełnić online korzystając z profilu zaufanego lub e-dowodu na stronie https://zone.gunb.gov.pl/. Można również złożyć dokumenty wydrukowane ze strony GUNB w formie papierowej w urzędzie właściwym dla lokalizacji budynku.

W deklaracji należy podać informacje pozwalające zidentyfikować budynek, którego deklaracja dotyczy, a zatem jego dane adresowe. Następnie trzeba wypełnić część dotyczącą zainstalowanych systemów ogrzewania budynku, wraz z informacjami o liczbie i klasie tych urządzeń, jeśli w budynku są zainstalowane kotły na paliwo stałe. Ostatnią część deklaracji stanowią dane wypełniającego deklarację.

Wypełnienie deklaracji nie jest zatem trudne, choć pewnych problemów może nastręczać jej wypełnienie online, bo w pierwszych dniach lipca system wypełniania online, mimo wielokrotnych prób nie reagował na działania i deklaracji nie udało się wypełnić.

Co się stanie, gdy nie wypełnimy deklaracji CEEB w terminie?

Wypełnienie deklaracji CEEB nie zajmuje więcej niż kilka minut, ale może się zdarzyć, że ktoś nie zdąży wypełnić jej w określonym przepisami terminie. W dodatku problemem może być brak świadomości istnienia takiego obowiązku, gdyż gmina nie będzie o tym imiennie przypominać i właściciel powinien sam przypilnować swoich interesów. Jeśli nie wypełni w terminie deklaracji emisyjności budynków, to grozi mu mandat, a gdy sprawa trafi do sądu, to nawet grzywna w wysokości od 20 do 5000zł, nadawana na zasadach ogólnych kodeksu wykroczeń.

Można jednak uniknąć kary za niezłożenie deklaracji w terminie, ale tylko wtedy, gdy urząd jeszcze nie zorientował się, że brakuje mu takiej deklaracji. W takiej sytuacji wystarczy złożyć wypełnioną deklarację uzupełniając ją o tzw. czynny żal i w ten sposób uniknąć kary.


Pomocne materiały:

Rate this post
spot_img
spot_img

Polecamy: