Home Baza wiedzy Formalności po zakupie mieszkania

Formalności po zakupie mieszkania

jakie dokumenty przy zakupie nieruchomości

Kupno mieszkania wartego zakupu pochłania zwykle sporo czasu oraz wypełnienia licznych formalności, zwłaszcza jeśli konieczny jest kredyt hipoteczny. Gdy po licznych przygotowaniach akt notarialny w końcu zostaje podpisany, to wydaje się, że to koniec załatwiania spraw urzędowych i można zająć się przygotowaniami do przeprowadzki. Okazuje się jednak, że jest kilka kwestii formalności po zakupie mieszkania, o których musisz pamiętać.

Kupno mieszkania z rynku wtórnego – formalności po zakupie

Kupując mieszkanie z rynku wtórnego zwykle nie musisz się zajmować takimi sprawami jak założenie księgi wieczystej, gdyż większość mieszkań ma już taką księgę założoną. Dzięki temu nie musisz samodzielnie składać wniosku do sądu wieczystoksięgowego, gdyż jest to obowiązkiem notariusza, który przygotowuje akt notarialny. Nieco inaczej sytuacja wygląda, gdy kupowane mieszkanie nie ma księgi wieczystej – wówczas to kupujący musi złożyć wniosek o jej założenie, a notariusz może jedynie służyć pomocą przy jego wypełnieniu.

Zakup mieszkania z rynku wtórnego oznacza również konieczność odprowadzenia podatku od czynności cywilnoprawnych czyli PCC. Podatek ten wynosi 2% ceny mieszkania i jest on uiszczany u notariusza zaraz po podpisaniu aktu notarialnego, a następnie rejent odprowadza go w imieniu kupującego do urzędu skarbowego.

Nieco więcej formalności po zakupie będziesz mieć do wypełnienia, jeśli kupujesz mieszkanie na kredyt hipoteczny. Po podpisaniu umowy przenoszącej własność w formie aktu notarialnego będziesz musiał dostarczyć ją do banku, gdyż to właśnie na tej podstawie zostanie uruchomiony kredyt hipoteczny i środki finansowe zostaną przelane na konto sprzedającego.

Kolejną sprawą, którą należy załatwić po zakupie mieszkania, jest odbiór mieszkania. Jego potwierdzeniem jest protokół zdawczo-odbiorczy. To ważny dokument, gdyż są w nim m.in. spisane stany liczników mediów będące podstawą do naliczania opłat za media nowemu właścicielowi. Z protokołem oraz umową kupna-sprzedaży musisz udać się do każdego z dostawców mediów, by podpisać nowe umowy o dostawę mediów. Musisz również skontaktować się ze spółdzielnią lub wspólnotą mieszkaniową, by poinformować o zakupie mieszkania i uzyskać informacje o terminach i wysokości opłat czynszowych.

Po zakupie mieszkania nie powinieneś również zapomnieć o zgłoszeniu tego faktu do właściwego urzędu gminy lub urzędu miasta. To właśnie w tym urzędzie obliczany jest bowiem podatek od nieruchomości, który musi być odprowadzany od każdej posiadanej nieruchomości. Po zakupie mieszkania należy zgłosić ten fakt w ciągu 14 dni od daty podpisania aktu notarialnego, a gdy ten obowiązek nie zostanie dopełniony, to istnieje ryzyko otrzymania kary grzywny wynoszącej nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Zakup mieszkania z rynku pierwotnego – formalności po zakupie

Przy zakupie mieszkania od dewelopera formalności po jego zakupie są tylko nieco inne niż w przypadku zakupu mieszkania z rynku wtórnego. Finalizując transakcję podpisujesz umowę w formie aktu notarialnego przenoszącą własność i jednocześnie wyodrębniającą lokal mieszkalny z księgi wieczystej założonej dla całej inwestycji, a wszelkie formalności związane z wnioskiem do sądu wieczystoksięgowego załatwia notariusz.

Kupując mieszkanie na rynku pierwotnym nie płacisz podatku PCC, gdyż taka transakcja nie podlega temu podatkowi. Nadal jednak wraz z momentem zakupu mieszkania powstaje obowiązek zapłacenia podatku od nieruchomości i podobnie jak w przypadku kupna mieszkania na rynku wtórnym należy to zgłosić do właściwego urzędu gminy lub miasta w ciągu 14 dni od podpisania umowy przenoszącej własność.

Przy zakupie mieszkania na rynku pierwotnym nieco inaczej może również wyglądać kwestia umów z dostawcami mediów. Jeśli liczniki zostały już założone przez dewelopera, to ich stan wpisywany jest w protokół zdawczo-odbiorczy i są one podstawą do rozliczeń z dostawcami. Niektórzy deweloperzy nie zakładają liczników przed sprzedażą mieszkania, w związku z czym podstawą do zawarcia umowy z dostawcami mediów jest akt własności mieszkania.

Kupno mieszkania – formalności dodatkowe

Oprócz opisanych wyżej formalności po zakupie mieszkania, których wypełnienie jest obowiązkowe, są jeszcze inne kwestie, o które powinieneś zadbać. Nowe mieszkanie oznacza przeprowadzkę, a zatem zmianę miejsca zamieszkania. W Polsce nadal mamy obowiązek meldunkowy, co oznacza, że każdy Polak musi być gdzieś zameldowany na pobyt stały lub czasowy. Zameldować się można w odpowiednim urzędzie miasta i gminy, a podstawą do zameldowania oprócz odpowiedniego wniosku jest akt własności nieruchomości położonej na terenie podlegającym danemu urzędowi.

Zmiana miejsca zamieszkania wiąże się również z koniecznością wymiany dokumentów, na których jest on umieszczony. Tych dokumentów jest coraz mniej, więc może się okazać, że nie będzie konieczności ich wymiany. Pamiętaj jednak, żeby zmienić adres w banku, podać go swojemu pracodawcy oraz wysłać zgłoszenie aktualizacyjne do urzędu skarbowego.

Kupno mieszkania powinno również być związane z jego ubezpieczeniem. Jeśli kupiłeś mieszkanie na kredyt, to bank prawdopodobnie wymagał od Ciebie zawarcia umowy z ubezpieczycielem wraz z cesją na rzecz banku. Jeśli jednak przeprowadziłeś kupno mieszkania za gotówkę, to jego ubezpieczenie zależy wyłącznie od Ciebie. Nie jest to co prawda obowiązek, ale kupno mieszkania to duży wydatek, więc warto byłoby ubezpieczyć się, by ewentualna szkoda nie wymagała ponoszenia dodatkowych kosztów. Ubezpieczenie mieszkania jest najlepszym rozwiązaniem, które pomaga chronić majątek i spać spokojnie.


Pomocne materiały:

Rate this post

NO COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Exit mobile version