Usługi pośrednika w obrocie nieruchomościami są w obiegowej opinii niepotrzebne i wiele osób deklaruje, że woli sprzedać mieszkanie bezpośrednio. Jeśli jednak spojrzymy na liczbę biur nieruchomości w całej Polsce, to wydaje się, że te opinie nie mają wiele wspólnego z rzeczywistością. Sprawdźmy, co mówią na ten temat dane liczbowe, zebrane w najnowszym e-miesięczniku rynku nieruchomości wydawanym przez Unirepo.
Sprzedaż nieruchomości – oferty bezpośrednie kontra oferty agencji
W materiałach udostępnionych przez Unirepo przeanalizowane zostały oferty nieruchomości dostępne na największych portalach ogłoszeniowych. Po odsianiu powtarzających się ofert sprzedaży mieszkań okazało się, że aż 65% unikalnych ogłoszeń stanowią oferty firmowane przez biura nieruchomości.
Nieco większa równowaga pomiędzy ofertami bezpośrednimi a ofertami z agencji występuje w przypadku działek. W tym segmencie rynku nieruchomości jest aż 45% ogłoszeń bezpośrednich w porównaniu z 55% ofertami z agencji.
Natomiast znacznie większy odsetek ofert z biur nieruchomości pojawia się wśród ofert sprzedaży domów i nieruchomości komercyjnych. W obu przypadkach aż 71% ofert na portalach to oferty agencyjne. Widać zatem jednoznacznie, że im trudniejszy rynek, tym więcej osób gotowych do współpracy z agencją nieruchomości.
Analizując rynek ofert bezpośrednich w porównaniu z rynkiem ofert agencyjnych w kontekście ofert sprzedaży mieszkań trzeba przyznać, że obie strony szukają klientów poprzez portale ogłoszeniowe. Ogłoszeniodawcy bezpośredni najchętniej dają ogłoszenia na OLX, Otodom i Adresowo, a wśród profesjonalistów w pierwszej trójce portali znajdują się kolejno: Otodom, Nieruchomości-online oraz Gratka.
Wynajem nieruchomości – oferty bezpośrednie wygrywają
Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja współpracy z biurem nieruchomości w celu wynajmu nieruchomości. W tym przypadku Polacy wyraźnie wolą samodzielnie poszukiwać najemcy, gdyż aż 72% unikalnych ofert na rynku wynajmu mieszkań stanowią oferty bezpośrednie. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wynajmu domów, choć tutaj dysproporcja pomiędzy ofertami bezpośrednimi a tymi z biura nieruchomości jest nieco mniejsza. Oferty bezpośrednie stanowią 54% ofert wynajmu domów, a oferty wynajmowane przez biuro nieruchomości 46%.
W segmencie nieruchomości na wynajem wyjątkiem są lokale komercyjne, gdzie niewielką przewagę (58%) mają ogłoszenia agencyjne. Trudno się temu dziwić, gdyż lwią część tych ofert stanowią oferty wynajmu powierzchni biurowych i handlowych. Ich właścicielami są nierzadko duże firmy, które nie zajmują się komercjalizacją swoich lokali samodzielnie, lecz współpracują przy ich wynajmie z biurem nieruchomości. To standard w tym segmencie rynku.
Zakup i sprzedaż mieszkania przez pośrednika czy nie?
Patrząc na dane liczbowe widać wyraźnie, że większość osób, która zdecyduje się na zakup mieszkania dokona transakcji za pośrednictwem biura nieruchomości. Pośrednicy mają zdecydowanie więcej ofert mieszkań i domów na sprzedaż. Z tego powodu bardzo często zdarza się tak, że osoby zainteresowane zakupem, nawet jeśli chciały kupić mieszkanie bezpośrednio, decydują się na współpracę z agencją nieruchomości, gdyż to właśnie biuro nieruchomości ma nieruchomość, która idealnie wpisuje się w ich potrzeby.
Zwykle dopiero wtedy doceniają wsparcie pośrednika, a zwłaszcza bezpieczeństwo transakcji, na które nie mogliby liczyć kupując nieruchomość bezpośrednio. Taki klient staje się często stałym klientem biura nieruchomości oraz poleca korzystanie z usług pośrednika swoim znajomym. Można zatem powiedzieć, że pozytywne doświadczenie przy zakupie lub sprzedaży mieszkania z biurem nieruchomości pomaga zmienić obiegową nieprzychylną opinię o tej branży.
Pomocne materiały: