Planując sprzedaż mieszkania niemal każdy zastanawia się, czy przeprowadzić sprzedaż samodzielnie, czy też może skorzystać z usług fachowca czyli nawiązać współpracę z pośrednikiem nieruchomości. Nie każdy chce powierzyć sprzedaż mieszkania agencji nieruchomości, a swoje zdanie opiera na obiegowych opiniach, które krążą na temat ich usług. Spróbujmy zatem rozprawić się z nimi i sprawdźmy, jakie są mity na temat współpracy z pośrednikiem nieruchomości.
Sprzedaż mieszkania bez pośrednika – właściciel zarobi więcej
MIT. I to jeden z największych, jakie są związane ze sprzedażą mieszkania przez biuro nieruchomości. Jego popularność wynika z tego, że właściciel zwykle bierze pod uwagę jedynie koszt tej usługi czyli prowizję, którą trzeba zapłacić agentowi za usługę. Mało kto jednak bierze pod uwagę, że prowizja pośrednika nieruchomości jest jego wynagrodzeniem za dobrze wykonaną pracę, dzięki której właściciel może sprzedać mieszkanie w znacznie lepszej cenie. Pośrednik nieruchomości zna bowiem dobrze rynek i ceny, a więc może doradzić, czy oferta złożona przez kupującego jest zgodna z realiami rynkowymi i można decydować się na sprzedaż, czy też może lepiej odrzucić ją i znaleźć innego kupującego, gotowego zapłacić więcej.
Sprzedający samodzielnie nie ma tak szerokiej wiedzy na temat cen transakcyjnych na rynku nieruchomości i może mieć trudność z realną oceną oferty składanej przez kupującego. Zmęczony pokazywaniem oferty kolejnym oglądającym może być skłonny zgodzić się na każdą cenę, byle tylko sprzedać mieszkanie. W związku z tym może się okazać, że do jego kieszeni trafi znacznie mniej pieniędzy niż w przypadku współpracy z biurem nieruchomości i po zapłaceniu prowizji za pośrednictwo.
Pośrednik nieruchomości bierze pieniądze za nic
To kolejny, bardzo powszechny MIT, a opinię taką mają zwykle właściciele nieruchomości, którzy pośredników znają jedynie ze słyszenia i nigdy nie mieli z żadnym z nich bliższego kontaktu. Większości z nich praca pośrednika jawi się jako praca łatwa, lekka i przyjemna, w związku z czym uznają oni, że wysokość prowizji jest zbyt wysoka w stosunku do nakładu pracy włożonego w usługę pośrednictwa.
Prawda jest jednak taka, że dobre biuro nieruchomości robi dla obu stron transakcji znacznie więcej niż głosi obiegowa opinia. Przede wszystkim profesjonalnie przygotowuje ofertę sprzedaży, dbając o rzeczowy opis i publikację ogłoszenia w jak największej liczbie miejsc, w którym mogą być osoby zainteresowane ich zakupem. Ma również swoją bazę klientów zainteresowanych zakupem nieruchomości i to do nich w pierwszej kolejności wysyła informację o nowej ofercie pojawiającej się w ich agencji. Sprawdza również stan prawny nieruchomości, a w razie potrzeby pomaga wyprostować pewne kwestie, które mogą zniechęcać kupującego. Planuje również inne działania marketingowe, których zakres jest uzależniony od rodzaju umowy zawartej z biurem nieruchomości. Największe możliwości daje umowa pośrednictwa na wyłączność.
Lepsza jest otwarta umowa pośrednictwa
Jeszcze jeden MIT, który nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Wielu właścicielom nieruchomości wydaje się, że lepszy efekt uda się osiągnąć sprzedając mieszkanie z różnymi agencjami nieruchomości i dlatego decydują się na zawarcie tzw. otwartych umów pośrednictwa. Nie zdają sobie jednak sprawy z tego, że takie postępowanie jest niekorzystne i może opóźnić sprzedaż nieruchomości. Żaden pośrednik w obrocie nieruchomościami nie będzie bowiem traktował takiej oferty priorytetowo, gdyż nie ma gwarancji, że wysiłki włożone w jej promocję, faktycznie przełożą się na wynagrodzenie dla biura nieruchomości.
Natomiast w przypadku umowy pośrednictwa na wyłączność agent nieruchomości jest gotowy włożyć więcej wysiłku w znalezienie klienta na sprzedawane mieszkanie. Ma on bowiem pewność, że to przełoży się na efekt w postaci prowizji, więc jest bardziej zmotywowany do tego, by jak najszybciej znaleźć chętnego na zakup i w tym celu bardzo często nawiązuje współpracę z innymi agencjami specjalizującymi się w obrocie nieruchomościami na lokalnym rynku nieruchomości. Klient nie musi się więc obawiać, że jego oferta będzie przedstawiana jedynie klientom, których ma w bazie biuro nieruchomości, z którym zawarł umowę, lecz wręcz przeciwnie, jego oferta może trafić do wszystkich biur, które współpracują ze sobą w ramach systemu wymiany ofert. Można zatem śmiało powiedzieć, że dzięki temu jego oferta jest jeszcze lepiej rozprowadzona pomiędzy pośrednikami w obrocie nieruchomościami niż w sytuacji, w której samodzielnie zawiera umowę otwartą z kilkoma lokalnymi agencjami.
Jak widzisz obiegowe opinie o współpracy z biurem przy sprzedaży nieruchomości nie mają wiele wspólnego z prawdą. Nie polecamy więc opierać się na nich, lecz nawiązać współpracę z agencją nieruchomości i przekonać się samodzielnie, jak wygląda taka współpraca w praktyce i jak wygląda skuteczność biura nieruchomości przy sprzedaży mieszkania. Jesteśmy przekonani, ze po takim doświadczeniu z dobrą agencją nieruchomości już nigdy nie będziesz chciał sprzedawać mieszkania na własną rękę.
Pomocne materiały: