Każdego dnia setki ludzi podejmują decyzję o sprzedaży swojego mieszkania i przygotowują się do wystawienia ogłoszenia na jeden z portali ogłoszeniowych. Wielu z nich nie wie, jak napisać ogłoszenie o sprzedaży mieszkania, by wzbudziło odpowiednie zainteresowanie, wyróżniło się z tłumu ogłoszeń podobnych i pozwoliło na szybką sprzedaż mieszkania. Sprawdźmy zatem, jak to zrobić.
Ogłoszenie o sprzedaży mieszkania – co powinno się w nim znaleźć?
Przygotowując się do pisania ogłoszenia o sprzedaży mieszkania trzeba zebrać najistotniejsze dane na jego temat. Należą do nich:
- lokalizacja,
- metraż mieszkania,
- piętro,
- wystawa okien,
- liczba pokoi i ich metraż,
- układ pomieszczeń: rozkładowe, ślepa kuchnia, aneks kuchenny,
- rodzaj i wiek budynku: blok, kamienica, nowe budownictwo,
- media i sposób ogrzewania,
- stan techniczny: do wprowadzenia, do odświeżenia, do remontu,
- status własności: pełna własność, własnościowe prawo do lokalu,
- koszty utrzymania,
- dodatkowe informacje mogące mieć istotne znaczenie: piwnica, komórka lokatorska, garaż, balkon, ogródek itd.
Dla osoby zainteresowanej zakupem istotne znaczenie będzie mieć również cena ofertowa mieszkania oraz termin, w którym mieszkanie będzie dostępne.
Wiele portali ma gotowe pola, w których możesz wpisać wyżej wymienione informacje, dzięki czemu odbiorca może łatwo się z nimi zapoznać. Nie znaczy to jednak, że dodając ogłoszenie o sprzedaży mieszkania wystarczy wypełnić te pola, gdyż to nie wystarczy, by zainteresować odbiorcę.
Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży mieszkania krok po kroku
Kto może być zainteresowany Twoim mieszkaniem?
Zanim zaczniesz pisać ogłoszenie o sprzedaży mieszkania musisz zastanowić się, kto może być najbardziej zainteresowany jego zakupem. Czy będzie to rodzina z dziećmi, inwestor szukający mieszkania na wynajem czy może para, która właśnie kupuje swoje pierwsze mieszkanie. Wybierając konkretnego adresata będzie Ci łatwiej napisać ogłoszenie, gdyż podkreślając pewne cechy mieszkania będziesz mógł pokazać nieruchomość jako lokum dobrze dopasowane do jego potrzeb.
Różnice będą dotyczyć nie tylko podkreślania cech lokalizacji, ale również samego mieszkania. Dla rodziców z pewnością spore znaczenie będzie miała bliskość placówek edukacyjnych, terenów zielonych czy spokój w okolicy, podczas gdy single bardziej docenią lokalizację w centrum miasta, dużą liczbę rozrywek w okolicy czy miejsc przeznaczonych do uprawiania sportu. Im lepiej przemyślisz kto może kupić Twoje mieszkanie, tym lepiej uda Ci się stworzyć ogłoszenie, które wyróżni się w tłumie ogłoszeń podobnych.
Stwórz odpowiedni tytuł
Pisząc ogłoszenie pamiętaj, że pierwszą rzeczą, którą widzi osoba przeglądająca ogłoszenia o sprzedaży mieszkania, jest tytuł ogłoszenia. Dobrze by było żeby wyróżniał się wśród innych tytułów oraz podkreślał największą zaletę mieszkania. Może nią być lokalizacja np.: „Mieszkanie przy parku”, „Mieszkanie z widokiem„, „Mieszkanie przy metrze„, ale również wielkość mieszkania, liczba pokoi, układ wnętrza czy ilość światła, która do niego wpada. Pisząc ogłoszenie możesz połączyć kilka istotnych cech i stworzyć tytuł: „Przestronne 3 pokojowe mieszkanie przy parku dla rodziny”, „Nowa kawalerka w centrum miasta idealna pod inwestycję”, „Przestronne mieszkanie przy metrze – 2 pokoje”.
Zredaguj treść ogłoszenia
Teraz czas na stworzenie treści ogłoszenia. W pierwszym akapicie musisz zawrzeć informacje najważniejsze dla odbiorcy. Możesz więc rozwinąć nieco temat, dodając do niego jeszcze więcej zalet, które mogą przypaść odbiorcy do gustu. Pisząc ogłoszenie pamiętaj, że nie chodzi o to, by koloryzować i malować trawę na zielono, a jedynie językiem korzyści przedstawić cechy charakterystyczne, które mogą być szczególnie istotne dla odbiorcy.
Jeśli przesadzisz i za bardzo rozminiesz się z rzeczywistością, odbiorca może okazać się rozczarowany, gdy zobaczy mieszkanie na żywo. Jeśli napiszesz w ogłoszeniu o sprzedaży mieszkania, że lokum wymaga jedynie odświeżenia, a w rzeczywistości okaże się, że nie było ono remontowane przez ostatnie 40lat, czy park, oznacza trzy drzewa obok bloku, to zainteresowany będzie rozczarowany. Obie strony niepotrzebnie stracą czas, a Ty nie będziesz mieć szans na sprzedaż mieszkania tej osobie, gdyż zaufanie do Ciebie będzie mocno nadwątlone. Znacznie lepiej jest rzetelnie opisać rzeczywistość, pokazując rzetelnie jej plusy, bo wówczas na spotkaniu nie będzie dysonansu i rozdźwięku pomiędzy tym, co zostało napisane w ogłoszeniu, a rzeczywistością.
Redagując treść ogłoszenia staraj się iść od ogółu do szczegółu. Najpierw napisz ogólnie podstawowe informacje o mieszkaniu, a w kolejnych akapitach możesz je doprecyzować. Jeśli w pierwszym zdaniu napiszesz: „3 pokojowe mieszkanie o powierzchni 57m2, przy metrze, wysoki standard.”, to w kolejnym możesz napisać dokładny metraż każdego z pokoi oraz szczegółowo napisać, co rozumiesz pod pojęciem wysoki standard. Im lepiej opiszesz mieszkanie, tym mniej czasu stracisz na jego prezentowanie osobom, które szukają czegoś innego.
Dodaj zdjęcia
Nie bez przyczyny mówi się, że dobre zdjęcie znaczy więcej niż tysiąc słów. W branży nieruchomości jest to szczególnie dobrze widoczne, gdyż dobrze zrobione zdjęcia mogą zachęcić lub zniechęcić do wizyty w mieszkaniu. Pisaliśmy już o tym, jak zrobić dobre zdjęcia mieszkania na sprzedaż, a teraz przypominamy jedynie, że tytuł i zdjęcie to dwa elementy ogłoszenia, które odbiorca widzi jako pierwsze. Jeśli one nie zwrócą jego uwagi, to szanse na zapoznanie się ze szczegółami oferty znacznie spadają.
Uzupełnij informacje kontaktowe
Gdy piszesz ogłoszenie nie możesz zapomnieć o tym, by podać dane kontaktowe, które pozwolą odbiorcy na kontakt z Tobą. Najlepszy będzie kontakt telefoniczny, bo przez telefon znacznie łatwiej porozmawiać na temat mieszkania oraz umówić się na spotkanie. Dla ułatwienia kontaktu warto podać godziny, w których najlepiej jest się z Tobą skontaktować.
Jak napisać ogłoszenie o sprzedaży – ostatnie wskazówki
Od czasu do czasu w social mediach pojawiają się ogłoszenie o sprzedaży nieruchomości napisane w sposób żartobliwy, które od razu stają się viralem. Ludzie dzielą się nim, bo wzbudza w nich pozytywne emocje i dzięki temu właściciel mieszkania może dotrzeć do znacznie szerszej grupy osób i szybciej sprzedać mieszkanie. Z pewnością takie ogłoszenie przykuwa uwagę, ale jego napisanie wymaga lekkiego pióra i umiejętności, które pozwolą stworzyć taką perełkę. Jeśli nigdy nie przepadałeś za pisaniem i nie wiesz, jak napisać ogłoszenie tego rodzaju, to lepiej pozostań przy zwyczajnej formie ogłoszenia czyli skup się na tym, co będzie najważniejsze dla Twojego odbiorcy.
Pomocne materiały: