Dla większości osób planujących zakup lub sprzedaż nieruchomości głównym źródłem poszukiwania ofert i klientów chętnych na zakup mieszkania są portale nieruchomościowe. Na polskim rynku jest ich sporo, ale można wskazać kilka dominujących. Przenalizowaliśmy je pod względem liczby unikalnych ofert, które publikują i przygotowaliśmy dla Ciebie ranking najpopularniejszych portali nieruchomościowych.
Portale ogłoszeniowe najpopularniejsze wśród osób prywatnych
Zgodnie z danymi zebranymi przez Unirepo (źródło: PORTALE OGŁOSZENIOWE W LICZBACH luty 2023), najwięcej bezpośrednich ofert sprzedaży mieszkań można było znaleźć na OLX. W lutym 2023 unikalnych ofert bezpośrednich było tam 5600, a na kolejnych portalach nieruchomościowych OtoDom i Adresowo unikalnych ofert znalazło się po 3900.
Zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku ofert sprzedaży domów. W tej kategorii Adresowo wyprzedziło nieznacznie OLX i na jego łamach opublikowano aż 1300 ofert bezpośrednich, podczas gdy na OLX o 100 mniej czyli 1200. Na trzeciej pozycji znalazł się serwis OtoDom, na którym dodano 900 bezpośrednich ofert sprzedaży domów.
Na portalach nieruchomości można było znaleźć również bezpośrednie oferty sprzedaży działki. Tutaj ponownie na pierwszej pozycji pod względem liczby ofert znalazł się OLX, na który dodano 5100 ofert bezpośrednich. Na drugiej pozycji znalazło się Adresowo z liczbą 3400 ogłoszeń, a na trzeciej OtoDom, na który dodano 1700 bezpośrednich ofert sprzedaży działek.
Portale nieruchomości popularne wśród agencji nieruchomości
Niemal wszystkie współczesne biura nieruchomości korzystają z oprogramowania, które integruje ich systemy z portalami ogłoszeniowymi. Dzięki temu wprowadzając ofertę do swojego systemu mogą oni jednocześnie opublikować ją na stronach wielu portali nieruchomościowych. Nie oznacza to jednak, że biura publikują we wszystkich możliwych miejscach, czego dowodem są dane zebrane przez Unirepo.
Przeglądając oferty mieszkań na sprzedaż dodanych przez biura nieruchomości widzimy wyraźnie, że wyraźnym liderem jest serwis OtoDom, na którym w lutym agencje opublikowały 13,5 tys. ogłoszeń. Na kolejnym miejscu znajduje się portal Nieruchomości online (11100 ofert), a kolejne pozycje zajmują Gratka (9700), Morizon (9500) i Domiporta (9100).
Identyczną kolejność portali nieruchomościowych ustalają liczby ogłoszeń o sprzedaży domów pochodzących od agencji nieruchomości. Różnice pomiędzy liczbą ogłoszeń są jednak znacznie mniejsze, gdyż na najbardziej popularnym portalu w tej kategorii czyli OtoDom było 3700 ofert od agencji nieruchomości, a na ostatnim, jakim jest Domiporta, 2400 ofert.
Co ciekawe, zupełnie inaczej wygląda kolejność portali nieruchomościowych gdy porównamy liczby ofert sprzedaży działek dodanych przez biura nieruchomości. Na pierwszym miejscu, podobnie jak w dwóch poprzednich przypadkach, znajduje się co prawda OtoDom, na którym opublikowano 5800 ofert, ale na drugiej pozycji znajduje się Domiporta (5050 ofert), która znajdowała się na ostatnich pozycjach dotyczących liczby ofert sprzedaży mieszkań i domów. Serwis ten wyprzedza jednak tylko nieznacznie Nieruchomości online, na którym opublikowano 5000 ofert. Sporo ofert sprzedaży działek znalazło się również na portalu Gratka (4250) i Morizon (4200).
Nieruchomości komercyjne – gdzie można znaleźć najwięcej ofert?
Portale nieruchomościowe to nie tylko miejsce publikacji ogłoszeń o sprzedaży mieszkań, domów i działek, ale znajdziemy na nich również oferty sprzedaży nieruchomości komercyjnych.
W tej kategorii najwięcej bezpośrednich ofert sprzedaży nieruchomości komercyjnych znalazło się na OLX (370), nieco mniej na OtoDom (240), a zdecydowanie najmniej w serwisie Gratka (65).
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja z liczbą ogłoszeń dodanych przez biura nieruchomości. Na tej liście nie ma w ogóle serwisu OLX, natomiast znajdują się takie portale jak OtoDom (980 ofert), Nieruchomości online (840 ofert), Morizon (830 ofert), Gratka (810 ofert) i Domiporta (640 ofert).
Ranking portali nieruchomości – wnioski
Patrząc na dane porównawcze, które przedstawiliśmy powyżej można wyraźnie zauważyć, że biura nieruchomości wybierają inne portale niż osoby prywatne wystawiające ogłoszenia bezpośrednio. Wśród osób prywatnych pierwszym sposobem dotarcia do potencjalnych zainteresowanych jest dodanie ogłoszenia na OLX i to zarówno jeśli chodzi o sprzedaż mieszkania, działki czy lokalu komercyjnego. Jedynie w przypadku ofert sprzedaży działki, portal ten został nieznacznie wyprzedzony przez Adresowo.
Ani jeden, ani drugi z tych portali nie pojawia się jednak w pierwszej piątce serwisów wybieranych przez agencje nieruchomości. Wśród agencji największą popularnością zdecydowanie cieszy się OtoDom, na którym można znaleźć najwięcej ofert od agencji nieruchomości, niezależnie od tego, czego dotyczą ogłoszenia sprzedaży.
Analizując zebrane dane można zatem wskazać serwisy, na których znajdziesz najwięcej ofert bezpośrednich, a także te, na których dominują oferty biur nieruchomości. Warto o tym wiedzieć i poszukując nieruchomości dla siebie nie ograniczać się jedynie do jednego portalu z ofertami. Przeszukując inne serwisy możesz dotrzeć do ofert, które nie są publikowane gdzie indziej i być może dzięki temu znajdziesz nieruchomość swoich marzeń.
Pomocne materiały: